Tunele
Tunele są budowlami komunikacyjnymi, które mają postać długiego korytarza wykonanego metodą drążeniową lub odkrywkową. Najczęściej ma swój wlot i wylot na powierzchni ziemi. Może być skonstruowany zarówno pod wodą, jak i pod ziemią, w skale, czy w górze. Projekt budowy tunelu musi rozpocząć się od kompleksowych badań warunków gruntowych, zwłaszcza poprzez pobranie próbek z odwiertów i badań geofizycznych. Tunele konstruowane są zazwyczaj metodami górniczą, tarczową lub odkrywkową. Te pierwsze, wykonywane są przykładowo za pomocą robót strzałowych i dotyczą dużych głębokości. Drugie, są zmechanizowane i wykonywane są przez maszyny borujące. Najczęściej mają przekrój kołowy. Ostatnia metoda polega na wykopie, nad którym umieszcza się tymczasowy strop, spod którego wyjmuje się grunt. Niezależnie jaką metodą budowany, każdy tunel musi być odpowiednio wentylowany, by utrzymane zostało odpowiednie stężenie gazów i pyłów, które nie zakłócą widoczności kierowcom, a także, by w razie pożaru można było się sprawnie z niego ewakuować.
Warto też zwrócić uwagę na różne typy tuneli ze względu na pełnioną funkcję. Wyróżnia się tunele drogowe dla ruchu samochodów, tunele kolejowe dla ruchu pociągów, tunele kanałowe dla jednostek pływających, tunele tzw. przejście podziemne dla ruchu pieszych oraz budowle hydrotechniczne, które przeznaczone są do transportu wody.
Obecnie najdłuższy tunel na świecie to japoński tunel Seikan o długości 54 kilometrów. Jest to tunel kolejowy podmorski. Jeśli chodzi zaś o najdłuższy polski tunel, również jest to tunel kolejowy. Znajduje się na trasie Wałbrzych – Jedlina Zdrój i ma długość 1601 metrów. Najabrzdiej znanych chyba morskim tunelem, jest tunel położony pod Kanałem La Manche między Wielką Brytanią a Francją. Jest to tunel kolejowy o długości około 50 metrów. Ciekawostką jest, że ruch samochodowy i osobowy odbywa się za pomocą pociągów typu Shuttle , które przewożą auta i ich pasażerów z francuskiego Calais do angielskiego Folkstone.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.